Operaforeninga i Tromsø
Opera for alle

Tromsø opplevde en operaboom da det nye Kulturhuset sto ferdig i 1984. Endelig hadde Opera Nord, i samarbeid med DNO&B (Den Norske opera og Ballett), muligheten til å sette opp operaer i Tromsø. Frem til 2009 ble det i alt oppført 15 fullsceniske operaer og 2 større operagallaer! I 1999 vedtok Stortinget at operahuset i Bjørvika skulle bygges, men også å prioritere annen operaaktivitet rundt om i landet. Tromsø bestemte seg da for å opprette regionoperaen Opera Nord.

I 2009 bestemte Kulturdepartementet at det skulle dannes et Nordnorsk Symfoniorkester som førte til at Tromsø Symfoniorkester ble slått sammen med Symfoniettaen i Bodø og Opera Nord. Dette nye orkesteret hadde ingen planer relatert til opera de første årene, og vi, de operainteresserte i Tromsø, følte et ansvar for å fortsette den operaaktiviteten som vi hadde fått i gang i Tromsø. Dette førte til at Operaforeninga i Tromsø ble født!

Slagordet til Operaforeninga ble ”Opera for alle”, og vår oppgave var å fremme interessen for, og legge til rette for, operaer, operetter, musikaler, og andre former for musikkteater, ballet og dans. Vi ønsket å være pådrivere, og oppmuntre og støtte lokalt initiativ. Om nødvendig skulle vi også selv initiere tilsvarende aktivitet.

I 2010 satte vi opp vår første operakafé til fullt hus, og siden da har vi hatt et mål om å arrangere 4-6 operakaféer hvert år! To år senere, i 2012, arrangerte vi vår første operafestival. Vi inngikk samarbeid med Musikkonservatoriet i Tromsø, Hålogaland Teater, Kammer- og operakoret Ultima Thule, Tromsø Byorkester, Kulturskolen i Tromsø, og Musikk-, Dans- og Dramalinjen ved Kongsbakken VGS. Denne store bredden av kulturutøvere gjorde at vi hadde en 3 dagers lang festival med flere ulike konserter. Festivalen ble godt motatt, og vi fikk lovord fra både kommunen, fylket og DNO&B.

Da Tromsø i 2016 ble valgt som byen der Arktisk Råds Sektretariat skulle holde til ble byen omtalt som The Arctic Capitol, og da byttet vi navnet på Operafestivalen til Arctic Opera Festival. 2017 var vår første festival med nytt navn, og da fikk vi besøk av SIAA Foundation som hadde med seg 8 fremadstormende operatalenter. Operaforeninga har lagt til rette for at flere store navn ønsker å komme til Tromsø. En av dem som kom på besøk fra SIAA, Alexandra Flood, ble så forelsket i Tromsø at hun valgte å komme tilbake i 2019 for å holde en konsert under Nordlysfestivalen i 2019. Lilly Jørstad fremførte også sin første solokonsert i Tromsø under Arctic Operafestival i 2019 med Sergej Osadchuk på piano.

Operaforeninga har også et ønske om å bidra til utviklingen av nye dyktige sangere. Derfor arrangerte vi i 2018 vår første mesterklasser under operafestivalen. Da var det med Elizabeth Nordberg-Schultz og Matthew Mark Marriot. 13 unge sangere fra inn- og utland kom til Tromsø for å delta, og vi var utrolig fornøyd med å ha satt Tromsø på kartet for så mange unge sangere.